Co potřebuji k získání hypotečního úvěru?

K získání hypotéky budete potřebovat několik základních dokumentů: potvrzení o příjmu, výpisy z účtu, doklady o vlastnictví nemovitosti (pokud už nějakou vlastníte), a další dokumenty podle požadavků banky. Společně vše projdeme a zajistíme, aby vám nic nechybělo.

Jak dlouho trvá schválení hypotéky?

Schválení hypotéky obvykle trvá 1 až 3 týdny, v závislosti na složitosti případu a rychlosti dodání potřebných dokumentů. Díky mým zkušenostem se celý proces snažím urychlit a udržet vás informované o každém kroku.

Jaká je aktuální úroková sazba u hypoték?

Úrokové sazby se mohou lišit podle banky a konkrétního typu hypotéky. Aktuální informace vám sdělím při konzultaci, kde také probereme, jaká sazba je pro vás nejvhodnější. V dnešní době se sazby pohybují v rozmezí od 4,59 do 5,59%p.a.

Co je refinancování hypotéky a kdy je vhodné ho zvážit?

Refinancování znamená převedení vaší stávající hypotéky do jiné banky za účelem získání lepších podmínek, například nižší úrokové sazby. Vhodné je to zvážit před koncem fixace úrokové sazby nebo při výrazných změnách na trhu.

Jak vysokou hypotéku mohu získat?

Výše hypotéky závisí na vašich příjmech, výdajích a hodnotě nemovitosti. Pomohu vám vypočítat vaši maximální úvěrovou kapacitu a najít banku, která vám nabídne nejlepší podmínky.

Je možné získat hypotéku i na rekonstrukci nebo stavbu domu?

Ano, hypotéku můžete získat nejen na koupi nemovitosti, ale i na její rekonstrukci nebo stavbu. Pomohu vám najít správný typ úvěru a připravit všechny potřebné dokumenty.

Jak zjistím tržní cenu své nemovitosti?

Stanovení tržní ceny závisí na mnoha faktorech, jako je lokalita, stav nemovitosti, velikost a aktuální situace na trhu. Provedu podrobnou analýzu a odhad, abychom dosáhli co nejlepší prodejní ceny.

Co zahrnuje služba realitního makléře?

Jako realitní makléř vám nabízím kompletní servis – od odhadu ceny a přípravy nemovitosti na prodej, přes marketing a organizaci prohlídek, až po vyjednávání a přípravu smluv. Postarám se o celý proces, abyste měli co nejméně starostí.

Jak dlouho trvá prodej nemovitosti?

Doba prodeje závisí na atraktivitě nemovitosti, ceně a situaci na trhu. Průměrná doba se pohybuje mezi 2 až 4 měsíci. S kvalitní prezentací a marketingem se snažím prodej urychlit a dosáhnout co nejlepší ceny.

Jaké jsou náklady spojené s prodejem nemovitosti?

Náklady mohou zahrnovat provizi realitní kanceláře, náklady na právní služby a případně úpravy nemovitosti před prodejem. Při prvním setkání probereme všechny možné výdaje, abyste měli jasnou představu.

Mohu prodat nemovitost zatíženou hypotékou?

Ano, prodej nemovitosti zatížené hypotékou je možný. Lze převést úvěr na kupujícího, nebo se z prodejní ceny splatí zbývající hypoteční úvěr. Je to standardní postup a od banky, která nemovitost původně financovala stačí sehnat vyčíslení dluhu a takzvanou kvitanci – vzdání se zástavního práva.

 

Jaké jsou výhody investování do nemovitostí?

Investice do nemovitostí nabízí stabilní příjem z pronájmu a potenciální zhodnocení kapitálu. Rád vám pomohu vybrat vhodnou nemovitost a poradím s financováním, abyste dosáhli co nejvyšší návratnosti.

Jaký je rozdíl mezi hypotékou a úvěrem ze stavebního spoření?

Hypoteční úvěr jsou dva různé produkty a každý z nich je regulován podle stejného zákona. Úvěr ze stavebního spoření se vyplatí zejména pokud máte stavební spoření již nějakou dobu založeno a můžete z něho čerapt výhody jako je státní podpora, výhodnější úrokové sazby u starších smluv, přidělení řádného úvěru atp. Vzhledem k rozdílnému systému splácení jsou úvěry ze stavebního spoření výhodnější pro nižší investiční záměry a naopak hypotenčí úvěry pro vyšší investiční záměry.

Jaké dokumenty potřebuji k prodeji nemovitosti?

Mezi základní dokumenty patří výpis z katastru nemovitostí, nabývací titul (např. kupní smlouva), průkaz energetické náročnosti budovy (PENB) a další dokumenty podle typu nemovitosti. Pomohu vám zajistit vše potřebné.

Jaké dokumenty potřebuji k prodeji nemovitosti?

Mezi základní dokumenty patří výpis z katastru nemovitostí, nabývací titul (např. kupní smlouva), průkaz energetické náročnosti budovy (PENB) a další dokumenty podle typu nemovitosti. Pomohu vám zajistit vše potřebné.

Co znamená LTV u hypotéky?

LTV (Loan to Value) vyjadřuje poměr mezi výší úvěru a hodnotou nemovitosti. Například pokud má nemovitost hodnotu 5 milionů Kč a úvěr je 4 miliony Kč, LTV je 80 %. Vyšší LTV obvykle znamená vyšší úrokovou sazbu.

Mohu získat hypotéku jako cizinec?

Ano, i cizinci mohou získat hypoteční úvěr v České republice, ale podmínky se mohou lišit podle banky a typu pobytu. Pomohu vám zjistit, jaké možnosti jsou pro vás dostupné.

Co je to DSTI (Debt Service To Income)

Jedná se o zkratku z anglického názvu “Debt Service To Income”. Tento ukazatel vyjadřuje poměr mezi měsíční splátkou veškerých úvěrů (kontokorent, kreditní karta, spotřebitelský úvěr apod.) včetně aktuálně žádaného úvěru proti celkovému čistému měsíčnímu příjmu. Jeden z nových parametrů společně s DTI, které banky uplatňují díky doporučení od ČNB.

Parametr DSTI by dle doporučení ČNB neměl přesáhnout hranici 45%.

Jednoduchá pomůcka:

Čistý měsíční příjem 30 000 Kč

Maximální výše splátek všech úvěrů 45% = 13 500 Kč

Tzn. na 10 000 Kč/měs čistého příjmu jsou maximální výše splátek všech úvěrů. 4 500 Kč.

Co je to DTI (Debt To Income)

Jedná se o zkratku z anglického názvu “Debt To Income”. Jeden z nových parametrů společně s DSTI, které banky uplatňují díky doporučení od ČNB, které se sleduje při poskytování spotřebitelských úvěrů, včetně hypoték.

Parametr DTI je poměr celkového zadlužení proti celkovému ročnímu čistému příjmu a neměl by překročit devítinásobek.

Jednoduchá pomůcka:

Čistý měsíční příjem 30 000 Kč

Maximální výše splátek všech úvěrů = 3 240 000 Kč

Vzorec výpočtu DTI: 30 000 * 9 * 12 = 3 240 000 Kč

Je možné převzít hypoteční úvěr?

Ano je, jestliže nový klient splňuje podmínky banky pro převzetí dluhu. Obvykle se daná situace řeší tím, že si kupující vezme nový úvěr (obvykle za výhodnějších podmínek), kterým bude umořen úvěr prodávajícího.

POZOR: převzetí dluhu neplatí u stavebních spořitelen

Je možné prodat nemovitost, na které má banka zástavní právo?

Jsou dvě možnosti. Pokud chcete pouze prodat nemovitost a i nadále splácet hypotéku, je možné banku zažádat o změnu zajištění úvěru a do zástavy bance poskytnout jinou vhodnou nemovitost. Nebo chcete umořit úvěr z výnosu z prodeje nemovitosti, zažádejte banku o vyčíslení aktuálního zůstatku ke dni, kdy chcete úhradu provést. Po uhrazení dlužné částky se banka vzdá zástavního práva a provede i výmaz z katastru nemovitostí.

Je možné provádět mimořádné splátky v průběhu fixace?

Ano, je. V současné době platí, že každý rok ve výročí smlouvy můžete uhradit až 25% z úvěru (zda-li je to zůstatek úvěru či zbývající jistiny je zu každá banky trochu jinak). Následně v mezifixačním období může klient uhradit jakoukoliv část úvěru bez sankce nebo refinancovat a u smluv podepsaných do 1.9.2024, které ještě neprošli otočkou (míněno refixací sazby), lze refinancovat nebo splatit úvěr kdykoliv v průběhu a banka bude účtovat pouze účelně vynaložené náklady)

Je možné při refinancování úvěru spojit dohromady hypotéku a úvěr ze stavebního spoření?

Ano, je. Hypotékou je možné refinancovat všechny účelové úvěry, které byly použity pro účely bydlení, tedy i úvěr ze stavebního spoření.

Jaké podklady budu potřebovat k vyřízení úvěru?

To záleží na typu produktu a dalších okolnostech. Přesné instrukce společně můžeme projít, ale obecně platí že k hypotečnímu úvěru je potřeba doložit:

účel – kupní smlouva, smlouva o smlouvě budoucí kupní, rozpočet výstavby nebo rekonstrukce, cash-flow při zpětném proplacení, dokument o vypořádání od soudu apod.

příjmy – potvrzení o příjmu, výpisy, daňoví přiznání, výsledovku, rozvahu, výkaz zisků a ztrát

doklady totožnosti – zpravidla banky chtějí dva doklady totožnosti. |V případě cicznců to však může být jinak

Každý účel, banka a klient jsou jiní stejně tak jako každý hypoteční úvěr. Proto se dokumenty případ od případu velice liší

Je problém, že mám pracovní smlouvu na dobu určitou?

Banky standardně požadují smlouvu na dobu neurčitou, ale za určitých okolností to problém být nemusí. Některé banky jsou ochotni akceptovat smlouvu na dobu určitou, která byla již v minulosti alespoň jednou prodloužena. Některé banky dokonce chtějí aby smlovua trvala alespoň další dva měsíce a nemají problém s poskytnutím úvěru.

Je možné prostřednictvím hypotéky financovat koupi družstevního bytu?

V případě, že družstevní byt bude nejdéle do 12-ti měsíců převeden do osobního vlastnictví, tak ano. V opačném případě je nutné úvěr zajistit jinou vhodnou nemovitostí.

Je možné ručit něčím jiným než nemovitostí?

Není, musíte ručit nemovitostí na území České republiky.

Je možné získat úvěr, když mám záznam v registru?

Nelze říct jednoznačně, zda ano či ne. Tyto případy jsou vždy řešeny individuálně dle závažnosti daného záznamu.

Je možné hypotékou financovat nemovitost v zahraničí?

Ano je, je však nutné úvěr zajistit nemovitostí na území ČR.

Jaká je délka splatnosti úvěru?

Banky standardně požadují, aby po celou dobu splácení hypotéčního úvěru byl klient v produktivním věku, tedy nejdéle do 65- 70 let žadatele, dle zvolené banky. Splatnost se pohybuje do 30 let, existují však výjmky, kdy banka poskytne úvěr až na 35 let.

Je nutné si založit účet v bance, u které mám hypotéku?

Není, banky však klientům za využívání běžného účtu poskytují slevu na úrokové sazbě.

Je možné získat úvěr bez dokládání příjmů?

Ano, jsou banky, které nabízí produkt hypotéka bez doložení příjmů. Na tuto situaci je potřeba se připravit a řádně ji konzultovat.

Co je to bonita?

Bonita je informace o souhrnné ekonomické situaci žadatelů o úvěr.

Je nutné mít nějaké vlastní peníze?

Ano, dle pravidel ČNB lze poskytnout úvěr maximálně do 90% zástavní hodnoty nemovitosti (tzv. LTV) a to žadatelům do 36let věku. Toto se však dá obejít, pokud dáte do zástavy další nemovitost (tedy ještě jednu navíc ke kupované). Díky tomu je banka schopna zafinancovat až 100% kupní ceny.

Můžu si na hypotéku koupit i něco jiného než dům nebo byt?

Ano. Z hypotečního úvěru je možné koupit jakoukoliv nemovitost např. i garáž, chatu, chalupu, pozemek. Pokud dáte do zástavy bance nemovitost můžete uzavřít americkou hypotéku a koupit si opravdu co chcete. 

Musím mít sjednáno pojištění k hypotečnímu úvěru?

Jediné nutné pojištění je pojištění zastavené i úvěrované nemovitosti (kromě pozemku), není-li totožná V případě zastavené nemovitosti musí být provedena tzv. vinkulace pojistného plnění ve prospěch banky. Životního pojištění žadatele není plošně vyžadováno. Banky za uzavření životní pojistky nabízejí zvýhodnění úrokové sazby (pojistné plnění je vždy vinkulováno ve prospěch banky), nicméně ne vždy je vhodné životní pojistku spojovat s úvěrem. Životní pojištění, které kryje možná rizika, jako jsou např. smrt, invalidita, či ztráta zaměstnání lze, v případě závazku jakým hypotéka je, zcela rozhodně doporučit, ale ve většině případů je vhodnější jej uzavřít separátně a krýt tak svá rizika a ne rizika banky.

Jsme manželé, může o hypotéku žádat jen jeden z nás?

To je možné pouze za předpokladu, že máte zúžené společné jmění manželů či zrušené bezpodílové vlastnictví. V opačném případě musí žadat oba manželé společně.

Jaké jsou fixace úrokových sazeb?

Banky nabízí fixace úrokové sazby většinou na 1–10 let nebo na 15 let. Je možné sjednat fixaci i na celou dobu splatnosti úvěru. Délka fixace má vliv na výši úrokové sazby. Obecně lze říci, čím kratší fixace, tím vyšší úroková sazba (toto se mění postupně s trhem, pár let zpátky to bylo přesně naopak). Toto neplatí při ročních fixacích, které jsou oproti např. 3letým, nebo 5tiletým znevýhodňovány z důvodu, že banka se vždy snaží o dlouhodobé úvěry, které jsou pro banku vždy lepším obchodem. V případě jednoletých fixací reálně hrozí, že úvěr bude po roce umořen.

Co je to nabídková cena nemovitosti?

Je to cena, za kterou realitní kanceláře nebo majitelé inzerují své nemovitosti. Skutečná prodejní cena takové prodané nemovitosti může být jiná. V některých případech je cena nižší. Vychází se z předpokladu, že kupující chce koupit za co nejnižší cenu a prodávající chce prodat za co nejvyšší cenu. K tomu je výhodné porovnání online odhadu nemovitostí, který nejen tyto parametry zohledňuje.

Co je prodejní cena nemovitosti?

Jedná se o cenu, za kterou se skutečně nemovitost prodala. Tyto hodnoty jsou zaznamenány v cenových mapách z uskutečněných transakcí z katastru nemovitostí.

Je možné použít online ocenění nemovitosti pro banku?

Ne. Každá banka má své znalce a metodiku tvorbu ceny.

Jedná se o informativní cenu pro vás.